Förlossningen.

Åkte in på lördagmorgon kl 08.30 för en kontroll.
Dom kopplade upp mig på CTG´n  och jag hade en del värkar under tiden som jag satt där.
Sen kom en läkare (Elin Bondestam) och undersökte mig och tyckte att det såg jätte bra ut...
alltså jag var öppen 3 cm och tappen var mjuk och bebisens huvud hade trängt ner ordentligt.
SÅ dom kunde ta hål på fosterhinnorna om jag ville det...
SJÄLVKLART ville jag det =) jag vill juh ha min bebis!!
Vi fick sätta oss och vänta  ett tag för dom hade några förlossningar på G. Men det gick bra, vi fick fika å jag vilade på en soffa.

Kl 12.04 tog en barnmorska hål på hinnorna...
Gud så mycket vatten...det blev blött överallt!

Ringde till Emma och berättade läget.
Sa att hon kunde komma nu om hon ville men att jag inte visste hur lång tid det skulle ta.

Försökte vara en duktig flicka och vandrade omkring så att tyngdlagen skulle hjälpa till, men jag fick så ont i mina ben å fogar.
Hade värkar lite nu och då men inte tillräckligt.
Emma kom mitt i mitt vaggande.

Kl 13.40 satte dom dropp för att hjälpa till med värkarna.
Det började göra ordentligt ont på en gång.

Fick lustgas 14.10 å dom första andetagen med lustgasen fick mig faktiskt att skratta.
(den effekten har jag aldrig fått förut ;)
Men när värkarna ökade så srattade jag inte nå mer vill jag lova!
Det tog så otroligt ont!!

Tur att allt gick SÅ fort annars hade jag förmodligen dött av smärta...iaf kändes det så!

14.40 sänkte dom droppet för att avlasta lite...värkarna kom otroligt tätt å jag hann knappt andas mellan dom.

Kl 15.00 började krystvärkarna.
Fick lite panik för i min värld så fanns det inte en chans att en bebis skulle kunna komma ut ur mig ;-)
Så den första riktiga krystvärken vågade jag inte ta i ordentligt.
Men man har ju inte SÅ mycket till val än att krysta tillslut...
så 15.10 föddes vår efterlängtade bebis =)

Måste bara säga att det är tur att man glömmer hur JÄKLA ont det tar att föda barn!

Det tråkiga är att nu låter dom bebisen ligga nere på sängen medans den får återhämta sig lite och det får rinna klart i navelsträngen. Så Danne fick kolla efter vad det var för ngt kön, jag såg juh bara lite mörkt hår sticka fram under handduken hon låg invirad i.

Det är så otroligt hur allt kan fungera SÅ bra!
En helt underbar lite människa, så perfekt och fulländad =D

När dom la henne på mitt bröst så letade hon direkt reda på bröstet och sög perfekt på en gång.
Attans vilket sug dom små liven har...ont som tusan tog det, men det var helt underbart också!

Första natten sov vi kvar på BB och hon åt några gånger men sov bra därimellan.

Läkar undersökningen dagen efter gick också bra.
Läkaren ville att dom skulle ta två blodsocker på henne innan hon åt efterom hon var SÅ stor.
Men det var inte fel på hennes socker så vi åkte hem.
Hade först tänkt stanna på BB i två nätter men sängarna är så osköna och jag kände mig så pass pigg att det kändes bra att åka hem =)





Kommentarer
Postat av: Sara - Thaison

Hej Vännen,

Vad skönt att förlossningen gick så smidigt. Jag känner igen mig så väl i det du skriver om själva krystvärkarna. Jag fick lite smått panik med Viktor eftersom jag visste hur ont det skulle göra och jag sa till läkaren att jag inte ville föda. Han skrattade och sedan kom nästa krystvärk och plopp så kom Viktor. Haha.



Tog du något mer smärtlindrande än lustgas?



1 natt på BB det var snabbt. Här stannar man 2-3 dagar. Jag checkade ut mig själv båda gångerna just pga att sängarna var sååååå hårda.



Jag är glad att allt gick bra och Ester är sååå söt.



stor kram

sara

2009-10-24 @ 08:19:00
URL: http://thaison.blogg.se/
Postat av: Åsa

Har också fått dropp för att få igång värkarna och värkarna gör faktiskt ondare med dropp. Har hört det från flera håll men som sagt det är tur att man glömmer fort. Skönt med en så snabb förlossning, har också haft äran att ha snabba förlossningar och det är rätt skönt.

Kram och ta hand om er! Åsa

2009-10-24 @ 09:11:57
URL: http://fyrabarnsmamma.webblogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Hon är så söt er Ester, och tack för du delar med dig av din förlossning, man skulle tro att jag skulle börja gruva, men nu längtar jag bara ännu mer efter min bäbis... Stor kram!

2009-10-24 @ 17:12:11
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0