Valnötsbröd

50 gram  jäst
2 tsk  lönnsirap
0,5 msk  salt
6 dl  vatten
14 dl  vetemjöl
3 dl  valnötter
1 st  ägg




Tillagning

1. Montera degkroken på din köksmaskin. Smula jästen i skålen och tillsätt lönnsirap och salt. Värm vattnet till fingervärme 37°. Häll på lite av vattnet och salt och blanda runt någon minut. Tillsätt resten av vattnet och ca 1 liter av mjölet. Kör maskinen ca 5 minuter. Grovhacka valnötterna och blanda i degen. Tillsätt de resterande två decilitrarna av mjölet och kör några minuter till. Ta bort degkroken och låt degen jäsa ca 45 minuter.

2. Ta upp degen och knåda den. Forma den till två bröd och lägg dem på en smord plåt. Sätt ugnen på 225° och låt bröden jäsa utan bakduk i 15 minuter. Pensla bröden med uppvispat ägg och sätt in i mitten av ugnen. Grädda i 20 min, låt svalna på galler under bakduk.

Att blanda valnötter i brödet är nog det godaste som finns. Passar utmärkt att servera till en lunchsoppa. För nötallergiker går det bra att använda solrosfrön istället.
 


Jag använde mig av både valnötter och solrosfrön och strödde sesamfrön ovanpå brödet innan jag gräddade det=)
Vi hade ingen lönnsirap så det fick bli brödsirap i brödet istället.


Kommentarer
Postat av: Therése

Mmm, så gott!!

Det bara läskas i munnen på mig ;-)

Kram Therése

2009-08-22 @ 21:40:17
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0