Middag



Middagen idag var helgrillad röding med karameliserad potatis ;-)

 


Tillagning

4 pers

4 urtagna rödingar
2 gula lökar el 4 charlottenlök
smör
citronsaft
2 msk kapris
dill
salt (gärna flingsalt)

Kall sås:

3 dl gräddfil
3 msk majonäs
1 msk tomatpure
1 msk senap

kokt färskpotatis
strösocker
torkad el färsk rosmarin
färsk timjan

* Lägg rödingarna på varsitt stort folieark och fyll dom med lök,lite kapris och dill. droppa på lite citronsaft och lägg på en rejäl smörklick.
Salta och vik i hop arken så att det blir tätt.
Grillas ca 15 min (beroende på storleken på fisken).

* Stek de kokta färskpotatisarna i smör (hela potatisar) och häll i strösocker så att potatisarna blir glaserade. Häll i rosmarin och timjan och rör runt tills kryddorna fäster på potatisen.

* Rör ihop den kalla såsen. Låt den "dra" en stund.

Gott med körsbärstomater och ett glas kallt vitt vin till!
Fram med grillarna nu..:)


 

Det var HUR GOTT som helst!!!
Jag är ingen stor "fan" av potatis men denna var super!!
Vi hade ingen kapris i vår fisk och ingen rosmarin i potatisen (för vi hade ingen)
men gjorde absolut inget....den var underbar ändå=)


Danne tog just med barnen på en "klipp promenad" och när dom kommer hem blir det jordgubbar och glass till efterätt;-)




Ha en super bra kväll och helg alla gulliga bloggvänner =)
Och tack för att ni kikade in!!!


Kommentarer
Postat av: Pysseliten

Ser smarrigt ut men jag kan inte äta fisk

allergisk har varit sen jag var liten ;(

Har provart äta för ett par år sen men svullna i svalget så vågar inte prova igen .

Mysig fredag kväll :)

2009-08-21 @ 18:06:57
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilken middag!!!

Såg så gott ut, önskar man hade en fisk älskare här hemma!



Hoppas ni får en mysig kväll!

Kramizar E

2009-08-21 @ 20:36:16
URL: http://liljan.blogg.se/
Postat av: carola

jösses så smarrigt..

Jag är verklige urdålig på att göra fisk...

Dålig på mat överhuvudtaget..



Nu är jag mätt på min surströmming, så himlans gott..

Hinner nog med en sväng till med området här sen också..

Ha nu en trevlig helg

2009-08-21 @ 23:07:04
URL: http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0